جلیل یزدانخواه؛ دکتر بهرام بهین؛ دکتر محمد حسین یوسفی؛ دکتر حسن اسدالله فام
چکیده
در تحقیق کیفی حاضر، برداشت معلمان ایرانی زبان انگلیسی در خصوص تفکر انتقادی و نقش آن در آموزش زبان خارجی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.۳۶ نفر از معلمان زبان انگلیسی بواسطه نمونه آماری هدفمند بعنوان شرکت کنندگان در تحقیق انتخاب شدند. با هدف جمع آوری داده ها، سه نوع ابزار متفاوت؛ مصاحبه های دقیق ژرفکاوانه، مصاحبه های متمرکز روایت ...
بیشتر
در تحقیق کیفی حاضر، برداشت معلمان ایرانی زبان انگلیسی در خصوص تفکر انتقادی و نقش آن در آموزش زبان خارجی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.۳۶ نفر از معلمان زبان انگلیسی بواسطه نمونه آماری هدفمند بعنوان شرکت کنندگان در تحقیق انتخاب شدند. با هدف جمع آوری داده ها، سه نوع ابزار متفاوت؛ مصاحبه های دقیق ژرفکاوانه، مصاحبه های متمرکز روایت معلمان بکار گرفته شدند. جهت حصول اطمینان از صحت ارتباط بین این سه منبع جمع آوری داده ها، چندین مقیاس در نظر گرفته شد. نگارنده اول مصاحبه ها انجام داده و روایات معلمان را استخراج کردند. کلیه مصاحبه ها به زبان فارسی انجام گرفت و کل فرایند ضبط صوتی گردید. همه داده ها کلمه به کلمه پس از بررسی نفر به نفر با شرکت کنندگان به انگلیسی ترجمه شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل ثماتیک آنالیز (براون وکلارک ۲۰۰۶ ) استفاده گردید. جهت حصول اطمینان از اعتبار بین کد بندیها ، رمزگذاری داده ها توسط مولفین دوم و سوم هر کدام بطور مستقل انجام گردید. مولفین سوم و چهارم در یافتن موضوعات و زیر گروههای باالقوه آنها انجام وظیفه کردند. سرانجام پنج مولفه موضوعی تحت عناوین: شایستگی، ذکاوت، تغییر، توفیق وابتکار در جریان تجزیه و تحلیل داده ها حاصل شدند. این تحقیق می تواند در مسائل آموزش زبان، تربیت معلم ودر عرصه خط و مشی گذاری مورد استفاده قرار گیرد.
چکیده
در این مطالعه، تاثیر گوش دادن متمرکز و غیر متمرکز بر روی استفاده ی درست از زمان فعل ها در بین یادگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق حاضر بر اساس روش پیش آزمون – پس آزمون با کلاس های دست نخورده بود. بر اساس هدف این مطالعه، یک نمونه ی 60 نفری ازشرکت کنندگان همگن انتخاب شد. از میان 6 کلاس دست نخورده، یک گروه آزمایشی ...
بیشتر
در این مطالعه، تاثیر گوش دادن متمرکز و غیر متمرکز بر روی استفاده ی درست از زمان فعل ها در بین یادگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق حاضر بر اساس روش پیش آزمون – پس آزمون با کلاس های دست نخورده بود. بر اساس هدف این مطالعه، یک نمونه ی 60 نفری ازشرکت کنندگان همگن انتخاب شد. از میان 6 کلاس دست نخورده، یک گروه آزمایشی (19 نفر، 9 مردو 10 زنشرکتکننده) انتخاب شد تا مهارت شنیداری متمرکز به عنوان رویه ی این کلاس مورد آزمایش قرار بگیرد. یک گروه تجربی دیگر (20 نفر، 12 مردو 8 زن شرکت کننده) انتخاب شد تا مهارت شنیداری غیر متمرکز به عنوان رویه ی این کلاس مورد آزمایش قرار بگیرد؛ و گروه کنترل (21 نفر، 9 مردو 12 زن شرکت کننده) انتخاب شد که هیچ کدام از مهارت های شنیداری متمرکز یا غیر متمرکز در این کلاس به یادگیرندگان ارائه نشد. به تمامی این گروه ها پیش تستی در مورد استفاده از زمان فعل ها داده شد تا دانش گرامری آنها در حوزه ی زمان فعل ها قبل از شروع مطالعه اندازه گیری شود. پس ازاتمام بیست وپنج جلسه ازرویه ی کلاسی برای هر یک ازگروهها، یک پس آزمون که شامل زمان فعل ها هم می شد به شرکت کنندگان داده شد. داده های جمع آوری شده از این مطالعه، بااستفاده ازنرم افزارآماری SPSSمورد مقایسه قرارگرفت. یافته ها نشان داد که گوش دادن متمرکز و غیر متمرکز، تاثیر مثبتی بر روی استفاده ی درست از زمان فعل ها در میان یادگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی دارد. علاوه بر این، مشخص شد که هیچ یک ازگروه های شنیداری متمرکز و غیر متمرکز بر یکدیگر برتری نداشتندواختلاف معناداری بین عملکرد این دوگروه وجود نداشت.